CULTUUR TOT IN DE KLEINSTE HOEKJES VAN HOBOKEN

Elke week 2 nieuwe filmpjes!

de KRUISBESTUIVING: Een bekende artiest herwerkt een eigen song samen met muzikanten die thuis zijn in een ander genre.

Chantal Acda kan je kennen van Sleepingdog, Isbells, True Bypass en Marble Sounds.

Sinds 2013 werkt ze ook onder haar eigen naam en maakte ze al meerdere mooie platen: ‘Let Your Hands Be My Guide’, ‘The Sparkle in Our Flaws’, ‘Bounce back’, ‘Puwawau’ …
In maart 2021 komt haar album ‘Saturday Moon’ uit (op Glitterhouse Records / News).
Uit dit album brengt ze het nummer wolfmother.

Speciaal voor TAKE2660 in een versie samen met Serdar Demirbas en Hilde De Clercq.

Zang en gitaar              Chantal Acda
Zang en saz                   Serdar Demirbas
Zang en darboeka        Hilde De Clercq

Joris Vanvinckenroye & Jana Arns vormen samen BASta!²
Joris beroert de snaren van zijn contrabas terwijl Jana teksten voorleest uit haar vierde bundel.
Een stadsbundel over de stad waarin zij woont.
Gedichten die passend zijn voor vele steden.
In 2017 werden ze met BASta! duo geselecteerd binnen de categorie ‘Best small ensemble’ tijdens de prestigieuze JamAwards in Porto (PT) en brachten ze in 2018 een eerste full-CD uit.
Een nieuwe vinyl wordt verwacht voorjaar 2021.

http://www.janashoot.com
http://www.clustermusic.be

Blow 3.0 keert terug naar zijn roots: Kleine akoestische optredens, geen podium, geen effecten …
Dichtbij de mensen (maar dan ook weer niet té dicht).
Enkel drums en sax.

Voor Take2660 kwamen ze hun nummer ‘a’laise’ op het dak van Delhaize Hoboken spelen.

https://www.blow3point0.com/

Maud Vanhauwaert schrijft en maakt. Ze behaalde een masterdiploma Taal- en Letterkunde aan de Universiteit van Antwerpen en een masterdiploma Woordkunst aan het Conservatorium van Antwerpen, waar ze nu zelf doceert. Voor haar poëziedebuut ‘Ik ben mogelijk’ (2011, uitgeverij Querido) kreeg ze de Vrouw Debuut Prijs, voor haar bundel ‘Wij zijn evenwijdig_’ (2014, Querido) de Hughues C. Pernathprijs en de Publieksprijs van de Herman De Coninck- wedstrijd. In haar werk zoekt ze naar speelse theatrale vormen om poëzie publiekelijk te maken. Met haar performances trad ze op, op radio en tv, in binnen- en buitenland, van opera tot schapenstal. Ze werd aangesteld tot ereburger van de stad Veurne en 2018-2019 was ze stadsdichter van Antwerpen. In mei 2020 verscheen Het stad in mij (Das Mag), een monument van meer dan 300 pagina’s.

https://www.maudvanhauwaert.be/

de KRUISBESTUIVING: Een bekende artiest herwerkt een eigen song samen met muzikanten die thuis zijn in een ander genre.

Je hebt Wouter Berlaen waarschijnlijk al eens over een of ander podium zien huppelen met zijn basgitaar of contrabas. Deze freelance bassist uit Zulte neemt zijn telefoon op voor gelijk welke artiest die verlegen zit om lage tonen. Hij fungeert als vaste bassist bij Raymond van het Groenewoud, maar je ziet hem ook passeren bij menig ander Belgische artiest.

Daarnaast maakt hij ook zijn eigen songs, en dat in zijn eigen streektaal: “Ge zij were zat”, “Oe ver’est nog?”, “Brengt ui zuster mee” … Voor TAKE2660 nam Berlaen zijn basgitaar niet mee, maar werd hij uitgedaagd om zijn hit ‘Oltijd blijv’n goan’ in een ander kleedje te stoppen. Dit kleedje werd hem aangeboden door Iris Thissen, Christophe Pochet en Katrien Bos.

http://www.berlaenfromzulte.be/

Een charismatische frontman, vingervlugge muzikanten, opvallende melodieën die spatten van vreugde en vol zitten met melancholie vormen de perfecte mix voor het geluid van Antwerp Gipsy-Ska Orkestra. Een band die ons al aan de volgende festivalzomer doet denken!

Zang – Gregor Engelen
Bas – Filip Vandebril
Keys – Suhamet Latifi
Gitaar – Eduardo Vega
Gitaar – Ramadan Sali
Drums – Frederik van den Berghe

http://gipsyska.com/
https://www.facebook.com/gipsyska

Theatermaker en acteur Johan Petit (MartHa!tentatief) beklom het dak van De Kiem (Blikfabriek) om in de vroege uurtjes de wakker wordende Hobokenaren als publiek te gebruiken. Ochtendstond heeft goud in de mond. Bij Johan Petit zijn dat woorden van goud.

Rasverteller Johan Petit is al bijna twintig jaar jaar een vaste waarde in het theatercircuit. Hij brengt er een ‘best of’ uit zijn gehele repertoire. In de schoot van het MartHa!tentatief maakte hij in het Antwerpse en daarbuiten naam met voorstellingen als ‘De Zoologie’, de ‘Klein Jowanneke’-cyclus en ‘De snoek van Sjestov. Zijn laatste voorstelling Lulletje is een ode aan de prutsers en de sukkelaars. Petit brengt theater zoals goede stand-upcomedy zou moeten zijn, met af en toe een lach en een traan.
https://www.marthatentatief.be/

Rosa Butsi, hiervoor Roos Denayer, is Sound Track winnares 2020 en artist in residence in Het Depot. Haar muzikale genen erfde ze van haar Hongaarse oma, wiens naam perfect fungeert als alter ego.

Circle One”, de debuut EP van Rosa Butsi, kwam uit in september 2020. Een uniek songwriter-project waarbij ze zich per nummer door verschillende muzikanten uit haar vriendenkring liet inspireren en begeleiden. Deze opnames werden telkens met een live-video uitgebracht doorheen het jaar.

“Hele mooie meanderende jazzy gitaarcomposities, die op de juiste momenten verrassen en even tegen de stroom ingaan. De zachte stem van Roos maakt het helemaal af.” – Ayco Duyster

Gitaar & zang – Roos Denayer
Bas & zang –Trui Amerlinck
Drum – Jordi Geuens

Bianca Zueneli is een performance- en dansartiest uit Italië. De afgelopen twee jaar heeft ze gewerkt als danseres, maker en docent. Ze danste in Ayelen Parolin’s creatie WEG (2019), in Radouan Mriziga’s site specific project O.Kanal, Kanal – Centre Pompidou Brussel (Performatik Festival 19), voor FC Bergman in Les Pêcheurs des Perles in de Opera van Antwerpen.

Ze creëert haar eigen werken als installaties, altijd vertrekkend vanuit een fysiek onderzoek met bijzondere aandacht voor de visuele sfeer van de setting. HEAT IS LIFE (2020) is haar laatste werk.

Instagram: https://www.instagram.com/biancosangue_/
Facebook: https://www.facebook.com/emme.bianche 

The Goddess  of love gave me a warning and cut of my middle finger.
Got 9 1/2 left and i ‘ m gonna use them and make worship songs for her.

Gitaar & zang  – David Bovée
Bas & zang  – Tomas De Smet
Mandoline & zang  – Tom Theunis

Renata Louisa is het muzikale alter ego van de Antwerpse zangeres Hanne Peetermans. Haar dromerige songs met gitaar en dansende vocalen komen recht uit het hart en hebben invloeden zoals Feist, Patrick Watson en Jesca Hoop. In haar zoektocht naar schoonheid wordt ze bijgestaan door drie vrienden op gitaar, contrabas en drums. Samen brengen ze een warm en speels geluid, ideale muziek om de winter mee door te komen. 

Stem, gitaar Hanne Peetermans
Gitaar Lukas Somers
Bas Gerben Brys
Drums, organelle Olivier Penu

Alle opnames voor Take 2660 zijn gemaakt met inachtname van de corona-veiligheidsmaatregelen die op dat moment van toepassing waren.

TAKE2660

Verscholen in een meander van de Schelde ligt een van de best bewaarde geheimen van België. Want het meest groene district van Antwerpen heeft misschien wel een grijs imago, maar in Hoboken weten we veeeeel beter: we omarmen wat ons anders maakt, we zijn er zelfs trots op!

Cultuur- en jeugdcentrum Gravenhof en muziekcentrum De Kiem nemen u tijdens deze bizarre en uitdagende coronatijden graag mee op pad door Hoboken.

Op verschillende unieke locaties in Hoboken brengen muzikanten, dansers, dichters en acteurs een performance: van park Sorghvliedt tot de polder, van Fort 8 tot het station en van ‘de petrol’ tot bovenop de iconische Titankraan. Het resultaat ziet u hier, op deze website.

En straks … ontmoeten we elkaar opnieuw. In Hoboken.

Geniet ervan!

OVER HET PROJECT

Take2660 is een samenwerking tussen het Hobokense cultuur- en jeugdcentrum Gravenhof en muziekcentrum De Kiem, een repetitieplek en opnamestudio in de Blikfabriek. In het najaar van 2020 startte De Kiem in opdracht van het Gravenhof met een reeks videocaptaties van mini-concertjes en optredens zonder publiek (Corona, weet u wel?) op kenmerkende locaties in Hoboken. U ontdekt ze de komende weken allemaal op deze website.