CULTUUR TOT IN DE KLEINSTE HOEKJES VAN HOBOKEN

Elke week 2 nieuwe filmpjes!

Mintzkov speelt een semi-akoestische versie van ‘Unlike The Sun’, uit het album ‘Oh Paradise’ dat deze week exact een jaar geleden uitkwam in volle eerste lockdown.

Mintzkov ‘Oh Paradise’

Sprookjes enzo is het kindertheatergezelschap rond Pietro Chiarenza uit Hoboken.
Sprookjes enzo maakt poëtisch theater waarbij verbeelding en interactiviteit centraal staan.
Het gezelschap maakt zo universele thema’s toegankelijk voor een breed publiek en richt zich in de eerste plaats op heel jonge kinderen.
Sprookjes enzo ontwikkelt een eigen theatraal discours: poëtisch, multidisciplinair, interactief en dynamisch.
Voor TAKE2660 creëren we DUEL, een speelse botsing tussen drakentemmers geïnspireerd door de oude Chinese Yin-Yang symboliek.

Naar een idee van Pietro Chiarenza
Met: Pietro Chiarenza & Daniele Contino
Originele muziek: Michele Moi

Sura Solomon (BE/USA), Amber in ’t Veld (ES/NL) en Marieke Werner (DE) ontmoetten elkaar jaren geleden en deelden een passie voor sociologie, activisme en kunst.
Deze passie wordt nu vertaald en omgezet in muziek.
Hun werk weerspiegelt hun ervaringen en afkomst, en versmelt verschillende muzikale tradities met slam, waardoor een intieme, meertalige feministische poëzie ontstaat.
De harmonieën van deze drie engelenstemmen lijken haast moeiteloos tot stand te komen, maar vergis je niet.
De boodschap is verre van gratuit.
Onderwerpen als feminisme, privileges of sociaal engagement worden niet uit de weg gegaan, naast meer persoonlijke gevoelens en verhalen.

http://laslloronasmusic.org/

Ook muzikale helden passeren de revue.
De enige echte Rudy Trouvé.

Larssen. is de jonge Gentse muzikant & producer Sasja Maekelberg.
Zijn donkere beats en effecten in combinatie met herkenbare lyrics resulteren in obscure elektronische popsongs in de lijn van onder meer Sohn & Glass Animals.

https://www.instagram.com/larssenmusic/
https://www.facebook.com/larssenmusic

https://blikfabriek.be/ 

Dries Bongaerts zit momenteel in de studio voor de opnames van zijn nieuwe album, dat na de zomer uitkomt.
Voor Take2660 licht hij met deze nieuwe song, Neanderthal, al een tipje van de sluier op.
Dries mag zichzelf dit jaar de allereerste artist in residence bij Muziekcentrum Dranouter noemen.
De toekomst oogt mooi voor deze rootsy singer-songwriter, die onder meer Roland Van Campenhout tot zijn fans mag rekenen.

https://www.salmonbookings.be/dries

Hoboken is Wim Smets niet onbekend.
Als jonge snaak speelde hij hier in de straten en groeide hij op tot een talentvolle operazanger.
Om zijn stem nog meer te volmaken trok hij oa. richting Hamburg om les te volgen bij de legendarische bariton Tom Krause.
Sinds 2010 verleent Wim Smets zijn medewerking, zowel als solist en als koorzanger, aan producties voor o.a. De Munt, Brussels Operettetheater, Vlaams Muziektheater, Opera Vlaanderen, Zomeropera Alden Biesen en concerteerde hij op alle grote podia in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland.
Voor TAKE2660 komt Wim graag terug naar zijn roots en brengt hij voor ons ‘Votre toast’ uit Carmen.

Voor Take2660 brengt Katleen Scheir samen met pianiste Martine de Kok een gestripte versie van The Green Road.
Een rijkelijk gearrangeerde versie van het aangrijpende nummer, inclusief blazers en strijkers, vind je op haar solodebuut Border Guards uit 2018.
Katleen Scheir sloeg na haar studies Jazz-zang aan het conservatorium van Antwerpen al snel meer de folk- en rootsrichting in.
Je kan haar kennen als zangeres van het akoestische folktrio The Golden Glows of van haar samenwerkingen met de Grammy-genomineerde bluesmuzikanten Guy Davis (VS) en Fabrizio Poggi (Ita).
Met die laatste toert ze in november 2021 opnieuw door ons land.

Katleen Scheir          Zang
Martine De Kok       Piano

https://www.salmonbookings.be/katleenscheir

de KRUISBESTUIVING: Een bekende artiest herwerkt een eigen song samen met muzikanten die thuis zijn in een ander genre.

Vandaag hebben we Axl Peleman te gast, ondersteund door Chancelier Bafussa, Andy M’Uondo Kisema en Ryan Nkunga.

Zang en bas          Axl Peleman
Drums                   Andy M’Uondo Kisema
Gitaar                    Ryan Nkunga
Piano                     Chancelier Bafussa

Na een ongeplande pauze van 5 jaar wegens burn out, heeft Karoline “Leki” Kamosi de weg naar de studio terug gevonden.
Momenteel werkt ze, met Stef Kamil Carlens als producer, aan een nieuw album waarop ze inzichten van haar introspectieve reis deelt.
Voor Take 2660 dook ze in haar oude repertoire met “Over the rainbow”, een nummer waarvan de tekst ook in dit nieuwe hoofdstuk van haar leven relevant blijft. Geflankeerd door haar goede vriend Nicolas Mortelmans

2660 kilometers south from Leipzig where Olería was written, you arrive in Andalucía. Olería is inspired by the traditional Spanish flamenco style ‘bulería’. To our surprise the sun plays her part on this winter morning in Hoboken.
For a brief moment during this pandemic, our minds wander to Spain.

An Volders & Jan Sanen

Tamara Dewispelaere is flamencodanseres en -docente, met een achtergrond in ballet.
Twintig jaar geleden trok ze naar Andalucía en dompelde zich er onder in de flamencocultuur.
Ze deelde het podium met artiesten zoals Esteban Murillo, Paco el Lobo, Antonio Paz, Michel Gillain, …
En danste in vele projecten zoals ‘La guardia flamenca’.
Flamencogitarist Perre leerde de knepen van het vak o.a. in Jerez de la Frontera.
De stad van de pure flamenco die ze beiden in hun hart dragen.

http://www.lunarvzw.com

Kleurrijke invloeden uit alle hoeken zijn terug te horen in de ontwapenende songs die het vierkoppige Noa Lee brengt.
Deze Belgische band bestaat amper twee jaar, maar kreeg mooie speelkansen in concertzalen waaronder Ancienne Belgique, Trix en OLT Rivierenhof. Online werden hun singles een voor een opgepikt door Humo, Knack Focus, Studio Brussel en Radio 1.

Dit jaar brengen ze hun allereerste EP uit, opgenomen bij Pieterjan Coppejans (Eefje De Visser).

Met deze EP heeft frontvrouw/pianiste Nina Kortekaas één verhaal proberen creëren: “De rode draad is hoe het leven op en af kan gaan, van chaos naar rust naar chaos… Een oneindige curve die in beweging blijft, doorheen de jaren. De teksten zijn een mengeling van eigen ervaringen, indrukken en fictieve verhalen.” “U hoort ongetwijfeld nog van Noa Lee.” – Humo
“Speelse indiepop met een atmosferisch randje, gedragen door een sterke vrouwenstem.” – Knack Focus
“We twijfelen er niet aan dat Noa Lee deze tijd volgend jaar de grotere zalen inneemt.” – Dansende Beren

Nina Kortekaas                   Zang & synths
Sebastian Leye                    Gitaar & backings
Boris Van Overschee       Bas & synths
Robbe Broeckx                   Drums & backings

https://www.facebook.com/noaleemusic/

de KRUISBESTUIVING: Een bekende artiest herwerkt een eigen song samen met muzikanten die thuis zijn in een ander genre.

Chantal Acda kan je kennen van Sleepingdog, Isbells, True Bypass en Marble Sounds.

Sinds 2013 werkt ze ook onder haar eigen naam en maakte ze al meerdere mooie platen: ‘Let Your Hands Be My Guide’, ‘The Sparkle in Our Flaws’, ‘Bounce back’, ‘Puwawau’ …
In maart 2021 komt haar album ‘Saturday Moon’ uit (op Glitterhouse Records / News).
Uit dit album brengt ze het nummer wolfmother.

Speciaal voor TAKE2660 in een versie samen met Serdar Demirbas en Hilde De Clercq.

Zang en gitaar              Chantal Acda
Zang en saz                   Serdar Demirbas
Zang en darboeka        Hilde De Clercq

Joris Vanvinckenroye & Jana Arns vormen samen BASta!²
Joris beroert de snaren van zijn contrabas terwijl Jana teksten voorleest uit haar vierde bundel.
Een stadsbundel over de stad waarin zij woont.
Gedichten die passend zijn voor vele steden.
In 2017 werden ze met BASta! duo geselecteerd binnen de categorie ‘Best small ensemble’ tijdens de prestigieuze JamAwards in Porto (PT) en brachten ze in 2018 een eerste full-CD uit.
Een nieuwe vinyl wordt verwacht voorjaar 2021.

http://www.janashoot.com
http://www.clustermusic.be

Blow 3.0 keert terug naar zijn roots: Kleine akoestische optredens, geen podium, geen effecten …
Dichtbij de mensen (maar dan ook weer niet té dicht).
Enkel drums en sax.

Voor Take2660 kwamen ze hun nummer ‘a’laise’ op het dak van Delhaize Hoboken spelen.

https://www.blow3point0.com/

Maud Vanhauwaert schrijft en maakt. Ze behaalde een masterdiploma Taal- en Letterkunde aan de Universiteit van Antwerpen en een masterdiploma Woordkunst aan het Conservatorium van Antwerpen, waar ze nu zelf doceert. Voor haar poëziedebuut ‘Ik ben mogelijk’ (2011, uitgeverij Querido) kreeg ze de Vrouw Debuut Prijs, voor haar bundel ‘Wij zijn evenwijdig_’ (2014, Querido) de Hughues C. Pernathprijs en de Publieksprijs van de Herman De Coninck- wedstrijd. In haar werk zoekt ze naar speelse theatrale vormen om poëzie publiekelijk te maken. Met haar performances trad ze op, op radio en tv, in binnen- en buitenland, van opera tot schapenstal. Ze werd aangesteld tot ereburger van de stad Veurne en 2018-2019 was ze stadsdichter van Antwerpen. In mei 2020 verscheen Het stad in mij (Das Mag), een monument van meer dan 300 pagina’s.

https://www.maudvanhauwaert.be/

de KRUISBESTUIVING: Een bekende artiest herwerkt een eigen song samen met muzikanten die thuis zijn in een ander genre.

Je hebt Wouter Berlaen waarschijnlijk al eens over een of ander podium zien huppelen met zijn basgitaar of contrabas. Deze freelance bassist uit Zulte neemt zijn telefoon op voor gelijk welke artiest die verlegen zit om lage tonen. Hij fungeert als vaste bassist bij Raymond van het Groenewoud, maar je ziet hem ook passeren bij menig ander Belgische artiest.

Daarnaast maakt hij ook zijn eigen songs, en dat in zijn eigen streektaal: “Ge zij were zat”, “Oe ver’est nog?”, “Brengt ui zuster mee” … Voor TAKE2660 nam Berlaen zijn basgitaar niet mee, maar werd hij uitgedaagd om zijn hit ‘Oltijd blijv’n goan’ in een ander kleedje te stoppen. Dit kleedje werd hem aangeboden door Iris Thissen, Christophe Pochet en Katrien Bos.

http://www.berlaenfromzulte.be/

Een charismatische frontman, vingervlugge muzikanten, opvallende melodieën die spatten van vreugde en vol zitten met melancholie vormen de perfecte mix voor het geluid van Antwerp Gipsy-Ska Orkestra. Een band die ons al aan de volgende festivalzomer doet denken!

Zang – Gregor Engelen
Bas – Filip Vandebril
Keys – Suhamet Latifi
Gitaar – Eduardo Vega
Gitaar – Ramadan Sali
Drums – Frederik van den Berghe

http://gipsyska.com/
https://www.facebook.com/gipsyska

Theatermaker en acteur Johan Petit (MartHa!tentatief) beklom het dak van De Kiem (Blikfabriek) om in de vroege uurtjes de wakker wordende Hobokenaren als publiek te gebruiken. Ochtendstond heeft goud in de mond. Bij Johan Petit zijn dat woorden van goud.

Rasverteller Johan Petit is al bijna twintig jaar jaar een vaste waarde in het theatercircuit. Hij brengt er een ‘best of’ uit zijn gehele repertoire. In de schoot van het MartHa!tentatief maakte hij in het Antwerpse en daarbuiten naam met voorstellingen als ‘De Zoologie’, de ‘Klein Jowanneke’-cyclus en ‘De snoek van Sjestov. Zijn laatste voorstelling Lulletje is een ode aan de prutsers en de sukkelaars. Petit brengt theater zoals goede stand-upcomedy zou moeten zijn, met af en toe een lach en een traan.
https://www.marthatentatief.be/

Rosa Butsi, hiervoor Roos Denayer, is Sound Track winnares 2020 en artist in residence in Het Depot. Haar muzikale genen erfde ze van haar Hongaarse oma, wiens naam perfect fungeert als alter ego.

Circle One”, de debuut EP van Rosa Butsi, kwam uit in september 2020. Een uniek songwriter-project waarbij ze zich per nummer door verschillende muzikanten uit haar vriendenkring liet inspireren en begeleiden. Deze opnames werden telkens met een live-video uitgebracht doorheen het jaar.

“Hele mooie meanderende jazzy gitaarcomposities, die op de juiste momenten verrassen en even tegen de stroom ingaan. De zachte stem van Roos maakt het helemaal af.” – Ayco Duyster

Gitaar & zang – Roos Denayer
Bas & zang –Trui Amerlinck
Drum – Jordi Geuens

Bianca Zueneli is een performance- en dansartiest uit Italië. De afgelopen twee jaar heeft ze gewerkt als danseres, maker en docent. Ze danste in Ayelen Parolin’s creatie WEG (2019), in Radouan Mriziga’s site specific project O.Kanal, Kanal – Centre Pompidou Brussel (Performatik Festival 19), voor FC Bergman in Les Pêcheurs des Perles in de Opera van Antwerpen.

Ze creëert haar eigen werken als installaties, altijd vertrekkend vanuit een fysiek onderzoek met bijzondere aandacht voor de visuele sfeer van de setting. HEAT IS LIFE (2020) is haar laatste werk.

Instagram: https://www.instagram.com/biancosangue_/
Facebook: https://www.facebook.com/emme.bianche 

The Goddess  of love gave me a warning and cut of my middle finger.
Got 9 1/2 left and i ‘ m gonna use them and make worship songs for her.

Gitaar & zang  – David Bovée
Bas & zang  – Tomas De Smet
Mandoline & zang  – Tom Theuns

Renata Louisa is het muzikale alter ego van de Antwerpse zangeres Hanne Peetermans. Haar dromerige songs met gitaar en dansende vocalen komen recht uit het hart en hebben invloeden zoals Feist, Patrick Watson en Jesca Hoop. In haar zoektocht naar schoonheid wordt ze bijgestaan door drie vrienden op gitaar, contrabas en drums. Samen brengen ze een warm en speels geluid, ideale muziek om de winter mee door te komen. 

Stem, gitaar Hanne Peetermans
Gitaar Lukas Somers
Bas Gerben Brys
Drums, organelle Olivier Penu

Alle opnames voor Take 2660 zijn gemaakt met inachtname van de corona-veiligheidsmaatregelen die op dat moment van toepassing waren.

TAKE2660

Verscholen in een meander van de Schelde ligt een van de best bewaarde geheimen van België. Want het meest groene district van Antwerpen heeft misschien wel een grijs imago, maar in Hoboken weten we veeeeel beter: we omarmen wat ons anders maakt, we zijn er zelfs trots op!

Cultuur- en jeugdcentrum Gravenhof en muziekcentrum De Kiem nemen u tijdens deze bizarre en uitdagende coronatijden graag mee op pad door Hoboken.

Op verschillende unieke locaties in Hoboken brengen muzikanten, dansers, dichters en acteurs een performance: van park Sorghvliedt tot de polder, van Fort 8 tot het station en van ‘de petrol’ tot bovenop de iconische Titankraan. Het resultaat ziet u hier, op deze website.

En straks … ontmoeten we elkaar opnieuw. In Hoboken.

Geniet ervan!

OVER HET PROJECT

Take2660 is een samenwerking tussen het Hobokense cultuur- en jeugdcentrum Gravenhof en muziekcentrum De Kiem, een repetitieplek en opnamestudio in de Blikfabriek. In het najaar van 2020 startte De Kiem in opdracht van het Gravenhof met een reeks videocaptaties van mini-concertjes en optredens zonder publiek (Corona, weet u wel?) op kenmerkende locaties in Hoboken. U ontdekt ze de komende weken allemaal op deze website.